شاید به راحتی بتوان گفت اولین نماد بانکداری الکترونیک در ایران همین خود پردازها هستند که در دی ماه سال 51 به ایران راه یافت و البته تا پس از انقلاب و چند سال پیش چندان هم مرسوم نبود.
اما قطعا به خاطر سابقه حضورش در بین ایرانیها از همان ابتدا علارغم تعداد معدود دستگاه ها، قطعیهای مداوم و... با اقبال مواجه شد.
در ابتدا مردم نگران از دست رفتن پولها یا خورده شدن کارت بانکی شان توسط خود پرداز بودند که به مرور زمان و فرهنگ سازی این مشکل بر طرف شد اما چرا پس از سالها هنوز هم خیلیها و با وجود ابتکارات جدید دوست دارند قبوض خود را از خود پرداز بپردازند ،انتقال وجه کارت به کارت را از طریق خود پرداز انجام دهند و به آن اطمینان بیشتری دارند؟
برخی از دلایل امر را میتوان در موارد زیر جستجو کرد:
1. رواج پول نقد با وجود تعدد دستگاههای کارت خوان در فروشگاهها ، کارتهای بلیط مترو و اتوبوسهای درون شهری هنوز بسیاری فروشگاهها و مغازههای کوچک و بزرگ از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده نمیکنند، بسیاری پزشکان دوست ندارند از دستگاه کارت خوان استفاده کنند و... به این ترتیب پول نقد در بین عموم محبوبیت و کاربرد فراوان دارد پس برای دریافت وجه نقد به خودپردازها رجوع میکنند.
2. دسترسی آسان گسترش تعداد دستگاههای خود پرداز در کنار شعب یا به صورت مستقل در مراکز خرید، معبرهای پر رفت و آمد و کوچه و پس کوچهها حد اقل در بافتهای شهری بر محبوبیت این دستگاهها افزوده است.
3. نهادینه شدن نحوه استفاده این روزها اغلب ایرانیها از نحوه استفاده از خود پرداز به خوبی آگاهی دارند و نسبت به روزهای اولیه رواج این دستگاه که با تردید و توقف مردم پشت باجهها همراه بود آگاهی مردم زیاد شده معدود افراد به ویژه سالمندان در استفاده از دستگاه مشکل دارند که البته آنها هم در حال یادگیری اند.
4. امنیت بالا محیط اینترنت و وب در معرض آسیبهای امنیتی قرار دارد و بسیاری به آن دسترسی ندارند پس ترجیح میدهند از خود پرداز استفاده کند.
اگرچه مواردی در خصوص کلاهبرداری از خود پردازها مشاهده شده اما مردم میدانند که چطور از اطلاعاتشان در هنگام استفاده از خود پرداز استفاده کنند.
5. فعالیت 24 ساعته خود پرداز چند کلید دارد که در 24 ساعت شبانه روز به خدمت رسانی مشغول اند پس نیاز به برخورد با نیروی انسانی بانک که بعضا حوصله پاسخگویی مشتری را ندارد نیست.
همچنین خرابی و قطعی دستگاهها به شکل چشم گیری کاهش یافته و در هر ساعت که بخواهیم میتوانیم وجه نقد در یافت کنیم. البته مردم از سقف میزان پرداختی چندان راضی نیستند اما بانک مرکزی در مقابل افزایش حجم پرداخت پول توسط خود پردازها مقاومت میکند.
6. کارمزد منطقی استفاده از بسیاری از خدمات بانکداری الکترونیک مستلزم پرداخت کارمزد است اما اگر از خودپرداز بانک خودتان برای انتقال وجه، دریافت موجودی و... استفاده کنید کارمزد کمتری میبایست پرداخت.
همچنین استفاده از تلفن بانک هزینه تلفن را در بسیاری موارد که خط رایگان نباشد به دوش ما تحمیل میکند اما در مورد خود پرداز چنین هزینه ای وجود ندارد.
انتهای پیام/