پول الکترونیکی در شرایط کنونی در عرصه بانکداری و نظم بخشی به سیستم اقتصادی ناگزیر از ورود به سیستم بانکداری الکترونیکی بوده و در این میان باید از اینترنت استفاده بهینه شود.
طی سالهای اخیر با پیشرفت فوق العاده فن آوری اطلاعات و گسترش دسترسی عمومی به اینترنت روشهای پرداخت جدیدی مانند: پول الکترونیکی از سوی بانکها و سایر موسسات مالی عرضه شده که میرود تا تعریف پول را بیش از پیش گسترش دهد.
گسترش فزاینده استفاده از پول الکترونیکی ، پیامدهای تجاری ، اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی قابل ملاحظه ای به همراه دارد.
از نظر اقتصادی مهمترین اثرات گسترش نشر پول الکترونیکی بر روی عرضه پول و سیاستهای پولی بانک مرکزی حادث میشود، زیرا پول الکترونیکی باتوجه به ویژگی هایش میتواند جانشین بسیار نزدیکی برای اسکناس و مسکوک تلقی شود .
پول الکترونیکی و ویژگیهای آن: پول الکترونیکی یا پول دیجیتالی ، ارزش پولی واحدهای پول منتشره از سوی دولت یا بخش خصوصی است که به شکل الکترونیکی برروی یک وسیله الکترونیکی قرار گرفته و نوعی ابزار مالی الکترونیکی است که حداقل از عهده انجام همه وظایف پول بر میآید از این رو پول الکترونیکی میتواند جانشین بسیار نزدیکی برای پول بانک مرکزی باشد .
به طور کلی فرآوردهای پول الکترونیکی را از نظر فنی میتوان به دو دسته تقسیم کرد :
پول الکترونیکی مبتنی بر کارتهای هوشمند و پول الکترونیکی مبتنی بر نرم افزار رایانه ای.
فرآوردههای پول الکترونیکی مبتنی بر کارتهای هوشمند برای تسهیل پرداختهای با ارزش کوچک در معاملات خرد در روز طراحی شده اند .
ویژگی پول الکترونیکی مهمترین ویژگی پول الکترونیکی " فراملیتی و یا بی مرز " بودن آن است که خود نقش مهمی در اثر گذاری بر سایر متغیرهای اقتصادی ایفامی کند ، پول الکترونیکی برخلاف اسکناس و مسکوک و دیگر وسایل مبادله امروزی مستلزم حضور فیزیکی پرداخت کننده و دریافت کننده وجه برای قطعیت پرداخت نیست زیرا موجودی پول الکترونیکی میتواند از طریق شبکههای رایانه ای در همان زمان انتقال یابد.
رابطه بین بانکداری الکترونیکی و تجارت الکترونیکی یک رابطه دو سویه بوده و بانکداری الکترونیکی میتواند از طریق تجارت الکترونیکی قابلیت رشد و توسعه یابد.
در صورت نبود تجارت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی به تنهایی کارایی زیادی در سیستم اقتصادی نخواهد داشت.
تجارت الکترونیکی در ساعات غیر اداری به کمک بانکها میشتابد تا بصورت خودکار و فعال به گردش مالی خود بپردازند.
با وجود تجارت الکترونیکی، حجم نقدینگی و گردش خود کار مالی بانکها به شدت افزایش یافته و به چند برابر ارتقاء مییابد.
جایگزینی پول الکترونیکی به جای اسکناس و مسکوک میتواند به نفع ناشرین آنها، مصرف کنندگان و بازرگانان باشد.
ناشرین از تامین منابع مالی بدون بهره و یا بهره اندک که از محل باقیمانده موجودی پول الکترونیکی فراهم میشود منتفع خواهند بود. برای تجار نیز پذیرش پول الکترونیکی ، هزینهها را کاهش خواهد داد.
پرداخت هایی که از طریق سیستمهای انتقال الکترونیکی صورت میپذیرند ، از امنیت بالاتری نسبت به پرداختها به شیوه سنتی برخوردارند.
زیرا سیستمهای انتقال الکترونیکی وجوه به گونه ای طراحی میشوند که احتمال دستبرد، سرقت، مفقود شدن ، عدم انتقال و ...به حداقل ممکن میرسد . کاهش رفت و آمدهای شهری و به تبع آن کاهش ترافیک و آلودگی محیط زیست از دیگر مزایای استفاده از بانکداری الکترونیکی است تا با استفاده بهینه از آن در فرصتهای بوجودآمده در اقتصاد جهانی سهیم شویم.
برای مشتری بانک الکترونیکی مهم نیست که این بانک در کجای جهان قراردارد بلکه او به دنبال دریافت سرویسهای مناسب است.
بانک الکترونیکی به منزله بانک جهانی است که مشتریان آن قادرند تا در هر نقطه از جهان با هر واحد پولی و با هر انگیزه ای در حوزههای اقتصادی حضوری فعال داشته باشند. با افزایش تعداد مشتریان و تنوع خدمات دیگر امکان انجام خدمت به صورت دستی برای بانکهایی که به شیوه سنتی اداره میشوند، وجود ندارد .
یکی از مهمترین پیامدهای مثبت گسترش استفاده از پول الکترونیکی افزایش کارایی مبادلات میباشد پول الکترونیکی به چند طریق به کاراتر شدن مبادلات کمک خواهد کرد .
اولا: ازآنجاکه هزینه نقل و انتقال پول الکترونیکی از طریق اینترنت نسبت به سیستم بانکداری موسوم (سنتی) ارزانتر است، در نتیجه مبادلات را ارزانتر خواهند کرد.
ثانیا: اینترنت هیچ مرز سیاسی نمیشناسد، درنتیجه پول الکترونیکی نیز بدون مرز است.
بنابراین هزینه انتقال پول الکترونیکی در داخل یک کشور با هزینه انتقال آن بین کشورهای مختلف برابر است لذا هزینه بسیار بالای کنونی نقل و انتقال بین المللی پول نسبت به نقل و انتقال آن در داخل یک کشور معین به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
به نظر میرسد پول الکترونیکی بتواند بر موانعی همچون عدم مقبولیت عامه فائق آمده و با استقبال گسترده ای از سوی مصرف کنندگان و تجار روبرو شود.
نتیجه همه این اثرات توسعه فرصتهای کسب و کار جدید و گسترش فعالیتهای اقتصادی در اینترنت است، به طوری که حتی واحدهای اقتصادی کوچک نیز میتوانند با مصرف کنندگان همه دنیا کالا وخدمات مبادله کنند.
پیش از هر اقدامی باید توجه اولیه خود را معطوف به فرهنگ سازی و آگاه کردن مشتریان و مسوولان بانکی کرده تا شاهدبه ثمر رسیدن هر نوع سرمایه گذاری و افزایش ارزش افزوده بوده و هرچه سریعتر به توسعه دست یابیم.
انتهای پیام/