مهارتها در هر شغل و کاری متفاوت است مخصوصا مشاغلی که نیاز به مهارتهای فنی دارد و کارجویان باید یکسری از این مهارتها را در حین کار یاد بگیرند.
مهارت هایی که به طور کلی در کار به آنها نیاز داریم مهارت هایی هستند که کارجویان باید روی آنها تمرکز کنند تا با تقویت این مهارتها در خودشان بتوانند فرصتهای شغلی بهتری داشته باشند.
همچنین این مهارتها باعث بهبود بخشیدن به فرآیند انجام کارها و عملکرد کاری هم میشود.
مهارت ارتباط برقرار کردنروابط عمومی خوب نیاز هر شغل و تجارتی است. هر چقدر که روابط عمومی بهتری داشته باشیم در جذب مشتریان هم موفقتر هستیم. مهارت هایی که برای برقراری ارتباط میتوانیم از آنها استفاده کنیم مهارتهای گفتاری و نوشتاری هستند.
مثلا روابط عمومی خوب در گفت و گو با دیگر تجارتها و یا در ملاقاتها و جلسات کاری و همچنین برقراری ارتباط با دیگر تجارتها از طریق ایمیل، فکس و... جزء مهارت هایی است که باعث میشود با استفاده از آنها به کار خود هم وسعت دهیم.
مهارت برقراری ارتباط کمک میکند تا با دیگر همکاران و حتی مشتریان بهتر بتوانیم همکاری کنیم و جزء یکی از مهمترین مهارت هایی است که کارجویان باید از آن بهرمند شوند.
مهارت استفاده از نرم افزارهامهارتهای کامپیوتری و تسلط بر نرم افزارهای مختلف از جمله مهارتهای مهمی هستند که باید کارجویان بر آنها تسلط داشته باشند.
شرکتهای مختلف اغلب تسلط بر نرم افزارهای گوناگون را جزء شرایط کاری میدانند مثلا تسلط بر اینترنت و یا نرم افزارهایی مثل ورد، اکسل، پاورپوینت و... جزء مهارتهای مهم هستند.
مهارتهای کامپیوتری جزء مهارتهای کلی در هر تجارتی است و تمام اعضای تیم کاری باید این مهارتها را داشته باشند تا بتوانند بهتر کار کنند. البته یکسری از نرم افزارها تخصصی هستند که به نسبت کار و شغلی که داریم باید آنها را یاد بگیریم مثل برنامه نویسی و یا نرم افزارهای آماری که باید به تناسب موقعیت شغلی که داریم آنها را یاد بگیریم.
مهارت ریاضی و کار با اعدادهر تجارت و صنعتی از علم محاسبات و ریاضی استفاده میکند. مثلا برای امور مالی در یک شرکت از ریاضی استفاده میشود یا برای دریافت و پرداخت، خرید و فروش محصولات و خدمات همچنین برای برنامه ریزیها در کار و ارزیابی عملکرد کاری و عملکرد کارمندان در همگی اینها از علم ریاضی استفاده میشود.
بنابراین محاسبه کردن و کار با اعداد و ارقام جزء مهارتهای مهمی است که کارجویان باید روی آنها تمرکز کرده و این مهارت را در خود تقویت کنند. مهندسان و پژوهش گران جزء شاغلینی هستند که حتما نیاز به این مهارت دارند چون برای انجام کارهای روزانه در شغل خود همچنین برای طراحی و فرمول محاسبات و پیش بردن کار این مهارت به آنها کمک میکند.
مدیران هم باید در علم ریاضی و محاسبات تسلط کافی داشته باشند مثلا برای بودجه بندی و بورس و سهام و... این مهارت مورد نیاز مدیران نیز هست.
مهارت همکاری با دیگر کارمندانهمکاری در یک تیم و تعامل داشتن با اعضای تیم از مهمترین مهارت هایی است که کارجویان باید آنها را یاد بگیرند. روحیهی کاری بالا و توانایی کار در یک تیم مهمترین نیاز هر کارجویی است.
افرادی که در یک تیم با یکدیگر همکاری میکنند ایدهها و تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار میدهند و در کار روزانه از فعالیتهای یکدیگر استفاده میکنند تا کار را پیش ببرند.
نیاز هر تجارتی در هر زمینه ای که فعالیت میکند مثلا تولید و یا توزیع کالاها و محصولات زمانی با کیفیت بالا ارائه خواهد شد که یک تیم کاری موفق وجود داشته باشد و این تیم کاری زمانی موفق خواهد بود که بتواند در کنار اعضای دیگر همکاری کند.
مهارت یادگیری در کاریاد گرفتن در کار هیچ گاه نباید متوقف شود و کارجویان و کارمندان دائما باید در حال یادگیری مهارت و تکنیکهای جدید در کار باشند چون یادگیری روشهای جدید در کار کمک میکند که یک تجارت در رقابت موجود بین شرکتها موفق شود بنابراین تیم کاری باید در حال یاد گرفتن و به روز کردن دانش خود باشد و بتواند مهارتهای جدیدی را در کار یاد بگیرد که به پیشرفت آن تجارت کمک کند.
مهارت مقابله با چالش هاچالشها و مشکلات کاری ممکن است در هر تجارتی وجود داشته باشد حتی در بهترین شرکتها و تجارتها هم چالش و مشکلات کاری وجود دارد بنابراین توانایی و مهارت مقابله با چالشها و مشکلات و حل آنها جزء مهارتهای مهمی است که کارجویان به آن نیز دارند.
تکنیک حل مشکلات و چالشها در هر تجارتی باعث میشود که مشکلات کاری کمتری به وجود بیاید و این مهمترین مهارت برای هر کارجویی است.
انتهای پیام/