در دنیا امروزی بازاریابی باید با شیوه ای متفاوت از گذشته انجام گیرد که بازاریابی مدرن نامیده میشود این نوع بازاریابی در 8 بخش متفاوت نسبت به بخش سنتی میباشد بخشی که هم اکنون...
-1 نظر مشتریان :
در بازاریابی کلاسیک نظرات گروه مشتریان مهم است اما در بازاریابی مدرن نظر تک به تک مشتریان . در بازاریابی کلاسیک وقتی نظر سنجی انجام میشود نظرات مشتریان و فراوانی آنها در تحقیقات و گزارشات آورده میشود نه نظر تک به تک مشتریان در حالی که در بازاریابی مدرن نظر تک تک مشتریان کسب و مورد ارزیابی قرار گرفته و در طراحی و ارایه خدمت و محصول مورد توجه قرار میگیرد .
2- تصویر از مشتری :
بازاریابی کلاسیک تصویری روشن از مشتری ندارد . اما بازاریابی مدرن به دلیل نیاز به شناخت مشتری و امکانی که فناوری اطلاعات و ارتباطات در اختیار قرار میدهد تصویر روشنی از مشتری ، نیازها و خواسته هایش در بانکهای اطلاعاتی سازمان داشته و از آن بهره میگیرد . توجه به ارتباطات در بازاریابی و امکان ذخیره سازی و بهره برداری از اطلاعات حاصل از رفتار و خصوصیات مشتری این مزیت را برای سازمان ایجاد میکند که مشتریان خود را به خوبی بشناسد .
3- محصول :
برای سازمانهای پیشین ارایه محصول استاندارد مزیت و سود به همراه داشت . اما برای سازمانهای امروزی تولید انبوه سفارشی سود به همراه دارد . در بازاریابی کلاسیک محصولاتی استاندارد برای مشتریان طراحی و ارایه میشود در حالیکه در بازاریابی مدرن تولید اگرچه به صورت انبوه صورت میگیرد اما سفارش هر مشتری در آن لحاظ شده است .
4- تبلیغات :
در بازاریابی مدرن با توجه به امکانات و رسانههای خصوصی مانند اینترنت ، ایمیل و تلفن همراه و دیگر فضاهای اختصاصی مجازی برای هر فرد و پشتیبانی بانکهای اطلاعاتی قوی در این زمینه که فناوری اطلاعات آن را امکان پذیر ساخته است ما شاهد تبلیغات اختصاصی برای یکایک مشتریان هستیم . در حالی که در بازاریابی کلاسیک تبلیغات برای همه انجام میشود حال آنکه بسیاری از هزینههای تبلیغات مربوط به کسانی میشود که نه در بازار هدف قرار داشتند و نه آن را میدیدند .
5- ارتباطات :
در بحث ارتباطات هم ما با 2 پدیده جدید در بازاریابی مدرن روبه رو هستیم . یکی اینکه سازمانها دیگر اجازه ندارند بدون مجوز از مشتریان با آنها ارتباط برقرار کنند . حال آنکه در نگرش بازاریابی سنتی بدون توجه به این حق مسلم سازمانها به خود مجوز میدهند تا بر روی تلفن همراه مشتریان بدون اجازه و اگاهی آنها پیام ارسال کنند. از سوی دیگر در این نگرش تنها به ارتباط یکسویه توجه میشود در حالی که در بازایابی مدرن تمام تلاشها برای برقراری ارتباطی 2 سویه سامان مییابد . سازمانها در تلاشند تا مشتریان با آنها تماس بگیرند . در این نوع ارتباط است که یادگیری و شناخت مشتری مسیر میشود و میتوان امیدوار بود که ثبت این تماسها در بانکهای اطلاعاتی و پردازش آنها در آینده مزیت آفرین گردد .
6- سهم :
در بازاریابی سنتی هدف سهم از بازار است در حالی که در بازاریابی مدرن به دلیل اشباع شدن بازارها و رقابت سخت میان رقبا سازمانها به دنبال افزایش سهم خود از سبد مشتریان فعلی هستند . تحقق این سهم به دلایلی چون : هزینه کمتر مشتریان فعلی ، وفاداری آنها و تثبیت سودآوری آنها و آشنایی با نیازها و خصوصیات مشتریان تحقق سود سازمانها را بیشتر از گذشته امکان پذیر ساخته است .
7- هدف :
هدف در بازاریابی مدرن با کلاسیک از 2 تغییر اساسی برخوردار است . یکی اینکه هدف در این بازاریابی توجه به مشتریان سودده بازار هدف است در حالی که در بازاریابی کلاسیک معیاری برای سوده دهی به معنای کنونی آن وجود ندارد و بنابراین بر تمامی مشتریان بازار هدف تکیه میشود . از سوی دیگر امروزه نگهداری مشتریان اولویت اول سازمانها است نه جذب آنها .
8- نگرش به بازاریابی :
در گذشته بازاریابی اصولا فعالیتی هزینه زا تلقی میشد . تبلیغات ، تحقیقات ، پیشبرد و ترویج و .... تماما فعالیتهایی هزینه زا محسوب میشدند حال اینکه در شرایط فعلی و بدون انجام درست فعالیتهای بازاریابی و استراتژیهای اثربخش امکان بقا و رشد وجود ندارد لذا امروزه بازاریابی یک سرمایه گذاری محسوب میشود که در صورت انجام اثربخش و کارای آن میتوان امیدوار بود که سازمان به اهداف خود نائل آید .
انتهای پیام/
منبع: testiq.ir